Pakej Iklan

Tuesday, August 20, 2019

BENARKAH DR ZAKIR NAIK BERPOLITIK, SAMPAI MEMECAHBELAH KAUM?

Oleh: Dr Tanaka Mustafa


1) Sebenarnya Dr Zakir Naik dah lama dapat PR, zaman Najib lagi. Tapi takda lah bising sampai panas isu perkauman pun. Tiba-tiba sekarang ni jadi panas, sebabnya ia diasak oleh pemimpin DAP dan Hindraf. Kita kena accept fakta ni.

2) Sebelum PH menang, kumpulan Hindraf dan liberal memang duk asak Dr Zakir Naik. Tapi asakan tak kuat sebab kerajaan BN Najib tak layan. Yang duk 'protect' Dr Zakir Naik ni geng Firdaus Wong, geng DrMAZA dan suku-sakat 'wahabi' saja. PAS tak usik pun isu Dr Zakir Naik.

3) Selepas PH berkuasa, tekanan untuk halau Dr Zakir Naik bagai mendapat vitamin dan ubat kuat secara tiba-tiba. Dengan kuasa menteri-menteri kabinet yang ada, mereka asak PM untuk halau Dr Zakir Naik. Team DrMAZA, Firdaus Wong dan seangkatannya hampir-hampir tidak menang tangan menangani asakan daripada parti politik dan menteri kabinet.

4) Asakan daripada menteri dan parti politik DAP serta sekutunya menjadikan isu Dr Zakir Naik terjebak kepada isu politik. Sememangnya ia trigger PAS untuk campurtangan - lalu menganjurkan Tour kat Kelantan sebagai tanda sokongan kepada pendakwah itu. Sokongan parti politik PAS sedikit-sebanyak melegakan team DrMAZA dan team Firdaus Wong.

5) Tekanan parti politik tidak akan dapat dilawan oleh sokongan kecil team-team tertentu. Ia perlu disokong oleh sokongan parti politik juga. Maka tindakan PAS menyokong Dr Zakir Naik adalah response kepada tekanan politik dari pihak DAP, Hindraf, Liberal dan sebagainya, yang juga menggunakan kuasa politik menteri kabinet.

6) Ucapan Dr Zakir Naik tidaklah bersifat politik pun, cuma di-spin media sebagai kenyataan politik. Beliau hanya menyebut beberapa ayat untuk menjawab 'tekanan dan pengusiran' ke atas beliau oleh parti politik. Inilah yang sebenarnya spin berlaku sehingga beliau dituduh bermain politik.

7) Kesimpulannya, Dr Zakir Naik tidak ada masalah pun pada awalnya. Yang mengheret beliau ke kancah politik adalah parti politik DAP dan Hindraf, kemudian di-response oleh parti politik PAS, UMNO dan seangkatannya. Mujurlah AMANAH diam saja, tidak terlibat samada menekan atau menyokong. Inilah rahmatan-lil'alamin.

Sekian

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER: Pihak Dr Tanaka Mustafa tidak bertanggungjawab atas komen-komen. Sila pastikan anda memberi komen yang baik dan tidak melanggar undang-undang negara dan tidak mencetuskan sentimen kaum dan agama.