Pakej Iklan

Wednesday, September 22, 2021

EXPLOITASI WANITA: KEMENTERIAN WANITA KENA TAKE ACTION

Oleh: Dr Tanaka Mustafa

1) Saya setuju isu yang Harakahdaily ni bawak. Bukan isu baru, tapi apabila di bawa ketika ada kuasa sebagai sebahagian kerajaan, pihak PAS kena cari jalan untuk deal dengan kementerian atau pihak berkuasa yang ada kaitan dengan pengiklanan. Ataupun YB Zailah boleh ajak YB Rina bertemu muka dengan kementerian atau pihak terkait untuk atasi isu exploitasi tubuh wanita dalam pengiklanan.

2) Isu ini bukan baru. Ia bahkan mendonia. Malahan semakin teruk pula level exploitasi. Sekecil-kecil produk sehingga sebesar-besar produk, yang ditayangnya imej wanita. Gambar wanita lebih besar daripada produk. Malahan ada produk yang tak ada kaitan dengan wanita pun, diletakkan gambar wanita. It's truly exploitation.

3) Jadi, pihak kementerian wanita kena ada inisiatif untuk berbincang dengan pihak berwajib untuk atas isu ini. Jika perlu kepada usul dalam parlimen, bawa usul dan bahas sampai jadi. Cooperate dengan kementerian penerangan, majlis-majlis perbandaran dan bahkan Google dan Facebook Malaysia untuk handle benda ni.

4) Cara yang keras iaitu bertindak tegas mendenda pihak yang membuat iklan - seperti memadam iklan billboard, menyita iklan-iklan fizikal, memburu pembuat iklan exploitasi wanita dalam media sosial, media TV, surat khabar dan seumpamanya. Itu cara keras yang pasti akan ada pihak yang akan bantah. Kita boleh agak siapa yang akan bantah - di dalam dewan mahupun luar dewan.

5) Cara lain yang boleh juga dicuba adalah memberi diskaun kepada kos sewa iklan-iklan Billboard yang tiada exploitasi wanita, iklan-iklan TV dan sebagainya. Bahkan boleh ditambah baik iklan-iklan tersebut dengan memberi imbuhan tertentu kepada pengusaha iklan yang boleh create iklan yang memberi nasihat dan pendidikan adab dan akhlak kepada penonton - tak kira di Billboard ataupun iklan TV.

6) Contohnya iklan sabun mandi, yang tiada exploitasi wanita, beri diskaun. Jika ada tambah sepotong hadis Nabi mengenai kebersihan, atau kata-kata nasihat supaya menjaga kebersihan diri - berikan hadiah kepada orang atau syarikat yang bikin iklan tersebut. Jika mampu buat iklan yang ada pengajaran seperti iklan-iklan Thailand, terbaik.

7) Kita ada bakat-bakat Youtuber yang menghasilkan iklan-iklan produk dengan lakonan babak yang memberikan pengajaran - sekaligus mampu mencetuskan sale yang baik kepada produk tersebut - tanpa perlu mengexploitasi wanita. Bakat-bakat TikTok pun berlambak jika nak jadikan medium pengiklanan yang mendatangkan manfaat kepada audience. Selain daripada mempromote produk - mereka mendidik audience dengan sifat-sifat yang baik.

Sekian

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER: Pihak Dr Tanaka Mustafa tidak bertanggungjawab atas komen-komen. Sila pastikan anda memberi komen yang baik dan tidak melanggar undang-undang negara dan tidak mencetuskan sentimen kaum dan agama.