Pakej Iklan

Sunday, January 5, 2020

HIKAYAT DONG ZHONG VS DR MASZLEE

Oleh: Dr Tanaka Mustafa
1) Ada kawan-kawan kita kata, Dr Maszlee seorang tokoh akademik yang hebat, tapi tersalah langkah memperkenalkan tulisan Jawi dalam silibus bla bla. Lebih baik beliau perkenalkan dan perkasakan matapelajaran Sains, Matematik, Ekonomi etc yang lebih memberi manfaat kepada kemajuan negara berbanding tulisan Jawi.
2) Sebenarnya bagi saya, Dr Maszlee memang mampu dan memang akan ada perancangan terhadap kemajuan matapelajaran Sains, Matematik, Ekonomi etc tersebut. Tetapi usahanya tergendala disebabkan kebodohan orang yang membantah tulisan Jawi yang hanya 3 mukasurat.
3) Jika masyarakat atau Dong Zhong sendiri bertoleransi, terima saja 3 muka surat tersebut tanpa banyak karenah, Dr Maszlee akan boleh fokus kepada isu lain yang lebih penting. Tetapi malangnya beliau terpaksa berhempas pulas mempertahankan pengajaran tulisan Jawi yang hanya dua tiga perkataan tersebut kerana maruah dan jatidiri bangsa Melayu dan warisan negara supaya tidak luput. Terpaksa membuang masa, menebal muka, menanggung stress dan akhirnya 'dipaksa' meletakkan jawatan.
4) Isu Jawi yang berbulan-bulan berlanjutan ini sudah tentu membuatkan agenda-agenda lain kementerian pendidikan terganggu. Siapa yang buat ia tertangguh? Samada Dr Maszlee atau Dong Zhong lah yang buat ia tertangguh. Sudah tentu Dr Maszlee tidak bersalah. Yang bersalah adalah Dong Zhong yang bersikap degil angkuh tak bertempat. Macamlah belajar dua tiga perkataan Jawi boleh meruntuhkan ekonomi negara.
5) Hasilnya, hari ini agenda kementerian masih tertangguh, kerana menanti pengganti Dr Maszlee. Campurtangan DAP dalam perlantikan Menteri pengganti Dr Maszlee akan membuatkan ia terus tertangguh. Semua orang mesti salahkan Dong Zhong. Manakala Dong Zhong akan terus play victim dan puak chauvinis akan bersimpati kepada Dong Zhong.
6) Dr Maszlee 'tewas' dalam pertembungan dengan Dong Zhong adalah disebabkan tiada support yang tegas daripada kabinet, menteri-menteri dan ahli-ahli parlimen kerajaan sendiri. Bahkan ada yang turut sealiran dengan Dong Zhong menghentam Dr Maszlee.
7) Mereka berkawan dengan Dr Maszlee sebab nak menang pilihanraya. Lepas menang, Dr Maszlee dalam kesusahan, tak ada siapa nak tolong. Pembangkang pula melawan Dr Maszlee sehinggalah nampak Dr Maszlee dibantai golongan chauvinis tanpa dibantu oleh rakan-rakan beliau ketika senang. Lalu pembangkang cuba pertahan Dr Maszlee atas isu Jawi, tetapi agak terlambat.
8 ) Ok dah lah merepek pasal Dr Maszlee. Mungkin beliau kena kafarah juga atas kesilapan dia selama ini. Macam kerajaan Baghdad yang lalai dan leka dengan dunia, Allah hantar tentera Mongol serang mereka. Tidak bermakna Mongol itu bagus. Sama lah Dr Maszlee, mungkin Allah nak kafarahkan kesalahan beliau, lalu dihantar Dong Zhong menyerangnya. Muhasabah lah.
Sekian
p/s: Mohon Tun Mahathir lantik Ustaz Zamihan jadi Menteri Pendidikan, untuk lawan Dong Zhong. Dia cengei sikit. Bwahahaha...

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER: Pihak Dr Tanaka Mustafa tidak bertanggungjawab atas komen-komen. Sila pastikan anda memberi komen yang baik dan tidak melanggar undang-undang negara dan tidak mencetuskan sentimen kaum dan agama.