Pakej Iklan

Saturday, January 4, 2020

MASIH MARAHKAN 5.5% ASB?

Oleh: Dr Tanaka Mustafa


1) Melaburlah dalam saham. Kita boleh dapat atleast 10% setiap bulan daripada modal pelaburan kita jika kiat tahu caranya. Kita akan lebih berpuas hati daripada merungut tentang setahun 5.5%.
2) Bagaimana caranya? Kenalah belajar. Ramai pakar-pakar pelaburan saham yang berpengalam boleh ajar. Kunci utamanya adalah belajar, keep learning. Tanpa belajar, ia akan jadi peleburan.
3) Melabur pasti akan ada risiko rugi. Confirm. Tetapi dengan belajar, kita akan dapat minimakan risiko kerugian dan gandakan keuntungan.
4) Melabur dalam ASB atau TH atau mana-mana unit trust yang memberikan keuntungan secara dividen 6% setahun adalah cara yang paling mudah. Tetapi setahun 6% sebenarnya adalah pulangan yang rendah jika dibandingkan dengan keuntungan total ASB, TH dan unit trust.
5) Contoh yang saya tunjuk dalam gambar adalah carta saham FRONTKN dari April hingga Disember 2019. Purata keuntungan 10% setiap bulan lebih kurang. 10% setiap bulan, bukan 10% setahun. Jika purata 10% sebulan, bermakna setahun 120% untung.
6) Bayangkan ASB atau TH atau unit-unit trust melabur dalam FRONTKN tersebut, memperoleh keuntungan setahun 120%, tetapi para peserta dan pencarumnya hanya akan menikmati agihan 6% sahaja. Apatah lagi jika hanya dapat 2% atau hanya 5.5% sahaja?
7) Mana pergi lagi 114% keuntungan? Ya, pihak merekalah yang dapat, samada mengagih sesama mereka dalam bentuk bonus, elun, gaji, atau pusing modal (spekulasi sahaja). Sedangkan, jika anda belajar melabur sendiri, akan akan dapat solid 120% keuntungan tersebut.
8 ) Bezanya, jika pelaburan rugi, mereka akan tanggung kerugian tersebut. Mereka tak akan kacau modal anda. Apabila untung besar, mereka hanya beri 6% sahaja. Tetapi jika melabur sendiri, risikonya modal anda boleh lebur andai saham yang anda miliki jatuh teruk. Namun seperti yang kita sebut tadi, dengan ada ilmu yang betul, risiko kerugian dapat diminimakan.
9) Tahun 2020 yang canggih ini telah 3 hari bermula. Market saham Bursa Malaysia dan bursa-bursa luar negara untuk 2020 menanti kita. Cycle baru untuk carta saham 2020 telah mula bergerak. Siapa yang lambat, akan terlepas. Siapa yang enggan belajar, hanya akan dapat lihat sahaja keuntungan orang lain.
10) Minda 2020 mestilah bebas daripada fikiran saham itu susah, saham itu hanya untuk orang kaya, saham untuk orang tak ada kerja, saham tak halal, saham boleh rugi dn sebagainya. Itu semua minda orang yang enggan belajar.
Sekian
=============================
p/s: Ulang step nak mula labur saham:
1) Buka akaun CDS dengan broker yang betul (bukan scammer). Carilah bank-bank Investment atau securities.
2) Belajar dengan guru dan circle yang betul. Saya cadangkan belajar dengan: Haji Mohd AsriCHEF SAHAMDato Dr. Nazri KhanMaster Yus, dan banyak lagi. Ustaz Mohammad Yaakub Yusra dan Kokom pun reti ajar.
3) Sediakan modal serendah RM500. Nak bermodal RM10 pun dah boleh labur saham, tapi untung 10% sebulan tu hanya RM1 sebulan laa.
4) Gunakan modal serendah RM500 dulu untuk belajar labur. Fokus betul-betul belajar sampai boleh maintain dapat 10% setiap bulan, baru yakin nak masukkan modal RM10k, RM100k etc.
5) Guna modal besar untuk beli at least lima atau enam kaunter saham. Don't put all eggs into the same basket orang kata. Supaya kaunter untung boleh cover kaunter rugi.
6) Tahukah anda, setaikali ceramah pasal ganjaran pahal di akhirat, ustaz-ustaz selalu sebut term saham akhirat. Kenapa ganjaran pahal direlatekan dengan saham? Sebab saham sebenarnya menguntungkan.
7) Semoga orang-orang yang Share ilmu pemaburan saham ini mendapat ganjaran pahala yang besar dan bertingkat-tingkat, kerana membantu ekonomi ummah - supaya ibadah zakat, haji, umrah, sedekah dan sebagainya dapat dilaksanakan.
8 ) Mudah-mudahan kita yang bukan pengajar ilmu saham juga diberikan pahala kerana menyebarkan tulisan ini sebagai kesedaran kepada ummah untuk melabur pada jalan yang betul. Say no to Scammer.
Sekian untuk kali kedua.

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER: Pihak Dr Tanaka Mustafa tidak bertanggungjawab atas komen-komen. Sila pastikan anda memberi komen yang baik dan tidak melanggar undang-undang negara dan tidak mencetuskan sentimen kaum dan agama.