Pakej Iklan

Saturday, January 11, 2020

ISU DI SEBALIK HIASAN SEKOLAH

Oleh: Dr Tanaka Mustafa
1) Dengan adanya berita Malaysiakini ini, makin meraban lah mereka memaki hamun UMNO dan PAS sebagai simbolik menghamun orang Melayu - sebagai rasis. Polis pun akan dimaki sebagai menyebelahi atau tunduk kepada desakan orang Melayu bagai.
2) Decoration tu sebenarnya bukan isu pun.
3) Isu yang sebenar adalah protes terhadap situasi yang berlaku. Ada pihak yang merasakan hak-hak mereka digugat dengan isu-isu panas kebelakangan ini. Ada pihak lain pula merasakan mereka berhak buat itu dan ini sebagai rakyat Malaysia.
4) Tak perlu hurai panjang. Kita simpulkan, sikap curiga mencurigai sudah lama tersemai dan terpendam. Cuma hari ini semakin terserlah. Lebih-lebih lagi pihak tertentu merasakan mereka sudah mula mendapat kuasa dan kemenangan. Why not buat apa yang sudah lama terpendam nak buat?
5) Jadi, setiap tindakan yang dibuat, akan dipandang sebagai provokasi oleh pihak satu lagi. Setiap provokasi, akan dibalas provokasi. Isu tulisan Jawi dipandang sebagai perjuangan menjaga kaum tertentu daripada tercemar dengan Islamisasi. Pihak satu lagi memandang isu tulisan Jawi sebagai provokasi ego pihak yang baru rasa mendapat kuasa dan bersikap anti-nasional.
6) Lalu dibalas dengan 'provokasi' - dengan membuat laporan polis terhadap decoration. Walhal decoration tu bukan kali pertama pun. Tetapi ia adalah 'provokasi' balas - untuk melihat respon anti-nasional pihak yang menolak tulisan Jawi.
7) Perkara provokasi demi provokasi ini akan terus terjadi. Kerana kita memiliki Menteri Perpaduan yang lemah, dan tak buat kerja. Harap gaji dan elaun sahaja besar, tetapi gagal. Tidak ada usaha untuk keharmonian masyarakat.
8 ) Bukan sahaja Menteri Perpaduan tak reti buat kerja. Perdana Menteri pun tak reti nak pecat Menteri Perpaduan. Kalau tak nak pecat pun, berilah dia nasihat supaya memulangkan semula jawatan tersebut kepada Perdana Menteri.
9) Barah-barah kecurigaan sesama rakyat dan kaum ini jika tidak ditangani dengan baik, pasti akan membuatkan PM-8 sukar untuk memulihkannya. Ulanglah berapa kali 'saya ulang...' pun, tidak akan mengubah apa-apa. Bertindaklah sekarang, pecat Menteri Perpaduan. Supaya PM-8 kelak mudah nak buat kerja.
Sekian

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER: Pihak Dr Tanaka Mustafa tidak bertanggungjawab atas komen-komen. Sila pastikan anda memberi komen yang baik dan tidak melanggar undang-undang negara dan tidak mencetuskan sentimen kaum dan agama.