Pakej Iklan

Tuesday, January 7, 2020

ORANG SYIAH CONFIRM JAHAT KAH?

Oleh:Dr Tanaka Mustafa
1) Kalau orang tuduh kita jahat, ganas, sesat, hawau, jilake, pembunuh, perogol, mat dadah,mat rempit, tahi ganja, tahik ketum dan segala macam tuduhan buruk disebabkan beberapa orang Sunni yang suka buat semua amalan buruk tersebut, adakah kita tak sakit hati?
2) Kita jalan-jalan kat satu tempat, orang tanya kita Sunni ka Syiah. Kita jawab Sunni. Dia pun maki kita dengan gelaran-gelaran tersebut. Rasanya apa respon kita? Tentu sakit hati, bukan?
Begitu juga keadaannya orang Syiah yang kita hentam dia sebagai pemaki isteri Nabi, pemaki sahabat, dan sebagainya. Mereka tentu sakit hati, kerana mereka pun tak buat. Mereka Syiah belum tentu mereka beramal dengan Ajaran Syiah. Mesti mereka sakit hati dengan makian orang terhadap mereka walhal mereka tidak buat.
3) Justeru, kita tak payah generalize semua orang Syiah sebagai pemaki sahabat dan sebagainya. Sesat atau tidak sesat, bukan isu ya jika kita nak berkawan dengan orang awam sekalipun Syiah, ataupun Yahudi sekalipun. Selagi mereka tak cross the line, ok saja nak berkawan. Bukan nak suruh kita redha dengan akidah mereka. Kuncinya adalah mereka orang awam.
4) Sama macam orang awam non Muslim lain lah dalam negara kita. Kalau kita nak relatekan akidah dengan hubungan muamalat harian, kita takkan dapat berkawan dengan orang bukan Islam. Akidah bukan Islam adalah kafir, musyrik. Orang musyrik membunuh para sahabat dalam perang badar. Jadi, kalau ikut idea extreme, berkawan dengan non Muslim adalah berkawan dengan pembunuh para Sahabat Nabi.
5) Orang awak kita yang hidup biasa, yang tak reti apa-apa pun pasal agama, tetapi kita kata mereka Sunni. Mat rempit kita pun Sunni. Kalau tanya diorang apa itu Sunni, konfirm tak tahu. Tapi Sunni lah. Kalau mereka tak tahu apa itu Sunni, adakah mereka Sunni? Ya, kita letak mereka sebagai Sunni juga lah sebab tak ada Tanda-tanda mereka Syiah.
6) Sama lah juga kebanyakan orang awak di Iran, walaupun mereka anggap diri mereka Syiah kerana suasana dan environment mereka Syiah, mereka ramai yang tak tahu pun Syiah tu apa benda. Sekadar term sahaja. Yang mengaji sikit mungkin tahu. Itu pun sekadar tahu tapi tak terlibat pun dengan amalan Syiah.
7) Jadi, kalau kita berkawan dengan orang Syiah seperti itu, tak boleh kah kita puji dia sbg orang baik kerana sikap ya yang baik, berbudi bahasa, cakap elok, suka menolong? Kena reti beza lah dengan Syiah yang bersifat fikrah dan siyasah, dan Syiah yang bersifat term awam. Jangan ekstreme sangat sampai semua benda kita nak hawau kan. Syiah level awam ni ada chance besar untuk kita berdakwah kepadanya.
Sekian

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER: Pihak Dr Tanaka Mustafa tidak bertanggungjawab atas komen-komen. Sila pastikan anda memberi komen yang baik dan tidak melanggar undang-undang negara dan tidak mencetuskan sentimen kaum dan agama.