Pakej Iklan

Thursday, January 9, 2020

KESAN SERANG BALAS IRAN TERHADAP MARKET SAHAM DUNIA



1) Hari ini, hampir semua market saham seluruh dunia jatuh. Sama sepertu dua hari lepas, market jatuh disebabkan sentimen yang berlaku akibat pembunuhan General Qassem Suleimani. Kemudian keesokan harinya, market kelihatan tenang dan seakan membuat recovery.
2) Tetapi setelah Iran melancarkan serangan membalas dendam malam tadi, market dunia jatuh. Dan kesannya turut terkena pada Bursa Malaysia. Semua sektor mengalami kejatuhan kecuali saham-saham berkaitan dengan minyak oil and gas.
3) Keadaan pasaran menjadi tidak menentu. Lebih-lebih lagi spekulasi-spekulasi bakal terjadinya perang dunia ketiga WW3. Walaupun ada yang menjangka tidak akan berlaku perang antara Iran dan US dalam skala besar, Iran pasti akan membalas dendam ke atas kepentingan ekonomi Amerika.
4) Para pedagang dan pelabur sentiasa berjaga-jaga dengan situasi yang sedang berlaku di Asia Barat. Apa sahaja boleh berlaku. Serangan yang dibuat oleh Trump adalah serangan yang tidak dijangka, bahkan kongres Amerika pun tidak dimaklumkan.
5) Respon Iran malam tadi adalah respon pertama. Manakala Trump telah memberi amaran, jika kepentingan Amerika diserang, dia akan arahkan serangan yang lebih dahsyat ke atas Iran.
6) Perang dunia tidak akan terjadi sehinggalah ia mengheret sekutu masing-masing ke kancah perang. Turki mungkin, Russia mungkin, akan berpihak kepada Iran. Tetapi China belum tentu. China masih dalam cita-citanya untuk menjadi kuasa besar ekonomi dunia tidak akan mengambil risiko perang yang boleh menjejaskan perkembangan ekonominya.
7) Manakala US pula akan merekrut seukutunya daripada NATO, Saudi dan beberapa lagi negara untuk menghabiskan Iran jika WW3 tercetus. Harga minyak akan melambung tinggi untuk beberapa ketika.
8 ) Iran mungkin akan menggunakan senjata minyak untuk menyerang ekonomi Amerika - dengan mengeluarkan tong-tong minyak untuk pasaran gelap - seterusnya menjatuhkan harga minyak. Syarikat-syarikat minyak Amerika akan memberi tekanan kepada kerajaan US untuk menghentikan peperangan. Pilihanraya Presiden akan menentukan kedudukan Trump.
Sekian
Dr Tanaka Mustafa
(Tehran, Kedah)

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER: Pihak Dr Tanaka Mustafa tidak bertanggungjawab atas komen-komen. Sila pastikan anda memberi komen yang baik dan tidak melanggar undang-undang negara dan tidak mencetuskan sentimen kaum dan agama.