Pakej Iklan

Tuesday, January 14, 2020

INDONESIA TERUS AMBIL PELUANG

Oleh: Dr Tanaka Mustafa

1) Presiden Indonesia Joko Widodo dan Putera Mahkota UAE Syeikh Mohammed bin Zayed Al Nahyan. Disambut dengan rasmi dan penuh terhormat. Pertemuan ini berjaya membawa balik pelaburan bernilai USD 93.5 bilion ke bumi Indonesia. 


2) Jokowi yang pernah berjanji untuk mendapatkan dana sebesar USD400 bilion dalam masa 5 tahun bagi memajukan Indonesia dalam bidang infrastruktur dan tenaga. Jokowi mengambil peluang keemasan atas kesilapan negara jirannya yang membuat langkah sumbang mendedahkan perbualan telefon yang mengaitkan figure besar negara Teluk tersebut. Sudahlah dengan India pun ada problem, dicarinya pula problem dengan UAE pula.



3) Nampaknya laluan untuk Jokowi membawa Indonesia menjadi kuasa besar dunia dalam bidang ekonomi bagi menyaingi China dan Amerika semakin cerah. Kita sudah sebut beberapa kali dalam post-post terdahulu (dalam Facebook) mengenai perkembangan politik Indonesia selepas Pilihanraya Presiden. Tindakan pantas dan unik Jokowi meneutralkan pembangkang dan menutup pintu perpecahan antara rakyatnya dengan melantik ketua pembangkang serta professional dan teknokrat ke dalam kabinetnya mula membuahkan hasil.

4) Satu persatu kejayaan Indonesia membuat langkah ke hadapan. Manakala negara jirannya Malaysia banyak pula membuat langkah terkebelakang sejak bertukar kerajaan. 

Sekian

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER: Pihak Dr Tanaka Mustafa tidak bertanggungjawab atas komen-komen. Sila pastikan anda memberi komen yang baik dan tidak melanggar undang-undang negara dan tidak mencetuskan sentimen kaum dan agama.